Aanleiding
Rijkswaterstaat, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterschap is de grootste opdrachtgever van Nederland waar het gaat om aanleg en onderhoud van een groot scala van infrastructurele werken. Het is daarom van groot belang dat de gegevens van het gehele areaal accuraat, betrouwbaar en compleet zijn.
Het Project
Na ruim 50 jaar trouwe dienst heeft Rijkwaterstaat afscheid genomen van de praatpaal. Sinds 1 juli is het niet meer mogelijk om een pechmelding via de praatpalen door te geven. Rijkswaterstaat is gestart met het verwijderen van de palen; langs de Nederlandse snelwegen stonden ruim 3300 stuks!
Het verwijderen van de 3300 praatpalen heeft tot gevolg dat er minstens evenzoveel mutaties ontstaan in de (beheer)systemen van de beheerders van Rijkswaterstaat. Ecoleon, het bedrijf dat de palen verwijdert en een herbestemming geeft, draagt zorg voor het verwerken van die mutaties.
Onze rol
Voor een professionele aanpak en inrichting van het mutatieproces, schakelde Ecoleon het bedrijf Flexprof projects in. Flexprof projects richtte het proces zodanig in dat het projectteam van Rijkswaterstaat eenvoudig de mutaties van (actuele en betrouwbare) gegevens aan (regionale) beheerders konden overdragen.
Door een plan van aanpak op te stellen voor risicobeheersing acceptatie van gemuteerde kerngisbestanden door regionale beheerders en tevens acceptatie van het Digitale Topografische Bestand door landelijke beheerder CIV (rekening houdend) met:
• De beschrijving van de leveringswijze inclusief de inhoudelijke onderdelen;
• De gewenste leveringswijze (inclusief inhoudelijke onderdelen) van de beheerders;
• Het huidige toets- en acceptatieproces van zowel het projectteam als de beheerders;
• Het verschil tussen gewenst en aanwezig totaalproces van levering mutaties.
Dit plan van aanpak met een heldere omschrijving van de beoogde inrichting en stappen vanuit het aanwezige proces vanuit genoemde partijen is aangeboden aan het Projectteam. Deze werkwijze resulteerde in een volledig afgestemd plan tussen opdrachtnemer, projectteam en beheerder, vóórafgaand aan het daadwerkelijke mutatieproces over:
• De werkwijze;
• De inhoud van de levering;
• Het toets- en acceptatieproces.
Uitkomst
De belangrijkste uitkomst uit deze werkwijze is dat vaak optredende verrassingen achteraf in de levering werden vermeden en daarmee hoge herstelkosten zijn voorkómen.